استقلال نهاد وکالت ، ضامن تحقق ‏پذیری حقوق بشر است

روز جهانی حقوق بشر، از آن روی فرخنده است که جهانیان را به عدالت، صلح،آزادی و زیست کرامت مند رهنمون می سازد.

بی گمان تضمین حقوق و آزادی‌های عمومی بشر بدون وجود دادگستری عدالت‏بنیاد و وکیل دادگسترى آزاده و مستقل ناشدنی است و این دو بالِ فرشتۀ عدالت باید در تضمین این حقوق به یاری یکدیگر اهتمام ورزند. وکلا ، نهادهای مدنی و در رأس آن‌ها کانون وکلا باید از کلیۀ حقوق و آزادی‌های آحاد مردم دفاع کنند. وکلا از طریق آموزش حقوق و آزادی‌های عمومی در سطح جامعه می‌توانند نقش مهمی در پیشرفت و توسعۀ حقوق بشر ایفا نمایند. نهاد وکالت و کانون وکلا به عنوان رکن اثربخش جامعۀ مدنی ایران، افزون بر مسئولیت حرفه‏ای، رسالتی عمومی برای خود قائل است و می‏کوشد نگاهی مسئولیت‌پذیر، اخلاقی و متعهد به چشم‏انداز تحقق خیر عمومی را ترویج نماید.

اکنون، باید بیش از همیشه، با همبستگی، انسجام و همتِ جامعۀ وکالت، حول محور حقوق عمومی و بشر، کیان و مرجعیت کانون‏های وکلا در راه اعتلای حقوق بشر متجلی شود. تحدید و تعرض به استقلال کانون وکلای دادگستری بی‏گمان اثر سوء بر دفاع از حقوق اساسی مردم بر جای خواهد گذاشت. حق دفاع تضمین‏گر تحقق تمام حقوق و آزادی‏هایی است که در معرض نقض قرار دارند. اگر امکان دفاع حرفه‏ای از قربانیان تضییع حقوق بشر، از وکلای مستقل و آزاده سلب شود، عدالت قضایی رخت برخواهد بست و از حقوق بشر جز اسمی بی‏مسمّا باقی نخواهد ماند.

کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز با درک صحیح مخاطرات پیدا و پنهانی که استقلال نهاد وکالت را تهدید می‏کنند، شعار «تحدید حق دفاع، تهدید حق بشر» را برای پاسداشت هفتاد و دومین سالگرد روز جهانی حقوق بشر برگزیده است تا در این هنگامۀ دشوار تاریخی، اذهان عمومی را به اهمیت استقلال نهاد وکالت در تضمین حقوق بشر حساس سازد و تصمیم‏سازان حوزۀ عمومی را به لزوم توجه به نتایج ناگزیر برخی تصمیمات و آثار جبران‏ناپذیر آنها بر چشم‏انداز کلان حقوق انسانی و شهروندی فرابخواند. به عنوان نمایندۀ وکلای دادگستری عضو کانون مرکز از همۀ مقامات و دست‏اندرکاران حوزۀ قضا و  سیاست عمومی کشور می‏خواهم به رهاورد تاریخی اصل استقلال کانون‏های وکلا احترام گذارند و ایجاد نقصان و خلل در بنیادهای نهاد وکالت و تضییع حقوق شهروندی را تاب نیاورند. 

تردیدی نیست که با همبستگی همۀ وکلا و کنشگران عرصۀ حقوق بشر خصوصاً وکلای داوطلب و گمنامی که ایثارگرانه برای ارتقا و تحکیم حقوق بشر همت می‏گمارند، می‏توان به تحقق بیشترِ آبادی و آزادی و رفاه و امنیت و تکریم عموم شهروندان چشم داشت. روز جهانی حقوق بشر فرصتی نیکو برای یادآوری تکالیف انسانی ما برای برپایی جهانی امن، آزاد و آباد برای همۀ ساکنان روی زمین است.

این روز بر همۀ کنشگرانِ این عرصه مبارک باشد.


منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز